Dyrektywa ATEX 2014/34/UE

Harmonizacja ustawodawstw państw członkowskich

Wraz z dyrektywą 94/9/CE ATEX (wdrożoną we Włoszech DPR nr. 126 z 23 marca 1998 r. i obowiązującą od 1 lipca 2003 r.) Unia Europejska określiła wymogi bezpieczeństwa dla wszystkich urządzeń i systemów ochronnych przeznaczonych do użytku w atmosferze potencjalnie wybuchowej. Dyrektywa ta zawdzięcza swoją nazwę słowom ATmosphères EXplosibles (ATEX) i ma na celu zagwarantowanie swobodnego obrotu produktami we Wspólnocie Europejskiej, ustalając zasadnicze wymogi w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa.

29 marca 2014 r. opublikowano nową dyrektywę ATEX 2014/34/UE w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, która uchyliła poprzednią dyrektywę z dniem 20 kwietnia 2016 r.
We Włoszech transpozycja tej dyrektywy nastąpiła dzięki dekretowi ustawodawczemu nr. 85 z 19 maja 2016 r. (w Niemczech dzięki Drucksache 499/15 z 15 października 2015 r., we Francji dzięki décret 2015-799 z 1 lipca 2015 r., w Hiszpanii dzięki Real Decreto nr 144/2016 z 8 kwietnia 2016 r.). Podobnie, jak w przypadku poprzedniej dyrektywy, celem tej dyrektywy jest ułatwienie swobodnego obrotu towarami w Unii Europejskiej, ochrona przedsiębiorstw i użytkowników oraz harmonizacja przepisów państw członkowskich.
Dyrektywa ta odnosi się do urządzeń i systemów ochronnych przeznaczonych do użytku w przestrzeniach zagrożonych wybuchem. Definicje:

  • «urządzenia»: oznaczają maszyny, sprzęt, przyrządy stałe lub ruchome, podzespoły sterujące i oprzyrządowanie oraz należące do nich systemy wykrywania i zapobiegania, które oddzielnie lub połączone ze sobą są przeznaczone do wytwarzania, przesyłania, magazynowania, pomiaru, regulacji i/lub przetwarzania energii i/lub do przetwórstwa materiałów, a które, przez ich własne potencjalne źródła zapłonu, są zdolne do spowodowania wybuchu;
  • «systemy ochronne»: oznaczają wszystkie części i podzespoły inne niż wyżej zidentyfikowane, których zadaniem jest natychmiastowe powstrzymanie powstającego wybuchu, i/lub ograniczenie skutecznego zasięgu wybuchu, i które wprowadzane są do obrotu oddzielnie do stosowania jako systemy samodzielne;
  • «atmosfera potencjalnie wybuchowa»: atmosfera, która może stać się wybuchowa z powodu lokalnych i operacyjnych warunków.

Co więcej, norma ta obejmuje również wszystkie urządzenia bezpieczeństwa, sterowania i regulacji, które nie są używane w potencjalnie wybuchowych atmosferach, ale które są niezbędne do działania systemów ochrony przeciwwybuchowej.

Nowa dyrektywa nie pociągnęła za sobą żadnych szczególnych zmian w treści technicznej dyrektywy 94/9/WE, ale w sposób bardziej przejrzysty przedstawiła obowiązki różnych osób zaangażowanych w produkcję i wprowadzanie do obrotu produktów przeznaczonych do zainstalowania w obszarach zagrożonych wybuchem, w ten sposób dostosowując się do nowych ram prawnych (decyzja 768/2008/WE).
Poniżej przedstawiono niektóre z głównych zmian wprowadzonych dyrektywą 2014/34/UE w porównaniu z poprzednią wersją 94/9/WE.

Rozszerzenie definicji wraz z uzupełnieniem Nowych ram prawnych

Nowe ramy prawne (NRP), zwane również pakietem towarowym z 2008 r., zostały przyjęte przez Radę w dniu 9 lipca 2008 r. i opublikowane w Dzienniku Urzędowym w dniu 13 sierpnia 2008 r. Wprowadzają one ważne innowacje w zakresie swobodnego obrotu towarami na rynku Unii Europejskiej, ponieważ wzmacniają wdrażanie przepisów dotyczących rynku wewnętrznego i poprawiają zasady nadzoru w celu zwiększenia ochrony konsumentów. Ramy te obejmują dwa rozporządzenia i decyzję, które zostały przedstawione poniżej:

  • Rozporządzenie (WE) nr. 764/2008, które ustanawia procedury dotyczące zastosowania niektórych krajowych przepisów technicznych dla produktów legalnie wprowadzanych do obrotu w innym państwie członkowskim;
  • Rozporządzenie (WE) nr. 765/2008, które określa zasady dotyczące akredytacji i nadzoru rynku w odniesieniu do wprowadzania produktów do obrotu;
  • Decyzja 768/2008/WE dotycząca wspólnych ram wprowadzania produktów do obrotu.

Opis podmiotów gospodarczych i ich obowiązki

Nowa dyrektywa ATEX 2014/34/UE zawiera szczegółową rewizję obecnych definicji, a w szczególności określa różnice między różnymi podmiotami gospodarczymi:

  • «producent»: Oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, która wytwarza produkt lub która zleca zaprojektowanie lub wytworzenie produktu i oferuje ten produkt pod własną nazwą lub znakiem towarowym, lub która wykorzystuje go do własnych celów. Producenci muszą między innymi zapewnić, że produkty są wytwarzane zgodnie z zasadniczymi wymogami dotyczącymi zdrowia i bezpieczeństwa, przygotować dokumentację techniczną, przeprowadzić lub zapewnić przeprowadzenie procedury zgodności, umieścić znak ochrony przeciwwybuchowej i numer typu/serii/partii, aby umożliwić identyfikację produktu;
  • «upoważniony przedstawiciel»: Oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, mającą siedzibę w Unii, posiadającą pisemne pełnomocnictwo od producenta do działania w jego imieniu w odniesieniu do określonych zadań. Zadania te dotyczą głównie relacji z władzami i dostarczania deklaracji zgodności UE oraz dokumentacji technicznej;
  • «importer»: Oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną mającą siedzibę w Unii, która wprowadza do obrotu w Unii produkt pochodzący z państwa trzeciego. Ma on obowiązek między innymi wprowadzać na rynek produkty zgodne z wymogami, weryfikując, że producent przeprowadził określoną procedurę i przygotował dokumentację techniczną oraz że obecne są oznakowanie CE i wymagane dokumenty;
  • «dystrybutor»: Oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną w łańcuchu dostaw, niebędącą producentem ani importerem, która udostępnia produkt na rynku. Przed wprowadzeniem produktu na rynek ma obowiązek między innymi sprawdzić obecność oznakowania CE i wymaganych dokumentów oraz zapewnić, że warunki przechowywania i transportu produktu nie naruszają warunków zgodności.

Aby uzyskać więcej informacji, należy zapoznać się z pełną treścią dyrektywy dostępną w Dzienniku urzędowym.
Odwiedź nasze strony prezentujące produkty i zrealizowane projekty, aby poznać wszystkie opracowane przez nas systemy ATEX!
Kontynuuj śledzenie naszego bloga w poszukiwaniu interesujących aktualizacji!

Jak przydatne były te treści

Kliknij gwiazdki, aby je ocenić

Nie ma jeszcze głosów! Oceń jako pierwszy!

Powiązane Historia Przypadku

Mobilny system filtracji ATEX

Harmonizacja ustawodawstw państw członkowskich

Ograniczanie emisji LZO i proszków przy produkcji farb

Harmonizacja ustawodawstw państw członkowskich

Wielostopniowy system filtr workowy oraz filtr LZO

Harmonizacja ustawodawstw państw członkowskich

Instalacja do pochłaniania i filtracji pyłu

Harmonizacja ustawodawstw państw członkowskich

Powiązane Produktu

DUSTdown® ATEX

Harmonizacja ustawodawstw państw członkowskich

CHEMSORB® | Filtry z węglem aktywowanym

Harmonizacja ustawodawstw państw członkowskich

Jesteś zainteresowany naszymi systemami redukcji emisji? Jesteś zainteresowany naszymi systemami?
X

Zarządzaj zgodami plików cookie

Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.

Cookie Policy